Immopoint uw vastgoedmakelaar met kantoren te Schilde en Wuustwezel

Een nieuw account maken
Gebruikersnaam of wachtwoord vergeten

Blog

Heet-van-de-naald vastgoednieuws, een boeiend artikel over één van onze (nieuwbouw)projecten of een kijkje in ons bedrijf? Lees verder!

Ga terug
Meer Belgen worden vastgoedbeleggers

Afgelopen vijf jaar zijn er 17% vastgoedbeleggers bijgekomen. Dat blijkt uit cijfers van KBC en dat merken wij ook duidelijk in onze verkoop.

Vastgoedbeleggingen zijn populair bij 50-plussers

Gemiddeld wordt 20% van de afgesloten leningen vandaag gebruikt om een vastgoedbelegging te financieren. In de leeftijdsgroep 50-plus zijn zelfs 36% van de leningen bedoeld om een vastgoedbelegging aan te gaan. Die leeftijdsgroep heeft budgettaire ruimte die kan geïnvesteerd worden. Ze hebben een gemiddeld inkomen dat hoger is dan jonge mensen en ze blijven ook langer aan de slag. Deze factoren gecombineerd met een zeer lage spaarrente, een volatiel beursklimaat en een historisch lage rente voor woonkredieten, zorgen ervoor dat vastgoed nog steeds een interessante belegging is.

Grotere investeringen

Uit de cijfers van KBC blijkt dat de looptijd van de kredieten stabiel blijft. Opmerkelijk is wel dat het bedrag dat wordt belegd, groter wordt. De afgelopen vijf jaar werd een gemiddeld bedrag van € 245.000 geleend, een stijging van 6%.

Het onderzoek bewijst dat vooral bestaande woningen het goed doen bij de beleggers. Eén op vijf gebruikt zijn investering om een pand in een nieuwbouwproject aan te kopen. De helft van het vastgoed wordt aangekocht om te verhuren, de andere helft wordt aangehouden als tweede woning. Vooral appartementen zijn populair: in 2015 kocht 42% van de vastgoedbeleggers een appartement.

Bron: KBC persbericht

Om deze functie te gebruiken dient u ingelogd te zijn.