Immopoint uw vastgoedmakelaar met kantoren te Schilde en Wuustwezel

Een nieuw account maken
Gebruikersnaam of wachtwoord vergeten

Blog

Heet-van-de-naald vastgoednieuws, een boeiend artikel over één van onze (nieuwbouw)projecten of een kijkje in ons bedrijf? Lees verder!

Ga terug
Registratierechten voor eigen woning naar zeven procent !

2018 : alvast weer een vernieuwend jaar !

Het abattement en klein beschrijf worden afgeschaft en vervangen door 1 tarief registratierechten. Wie binnenkort een gezinswoning koopt, zal daar 7 procent registratierechten op moeten betalen.

Wie een bescheiden woning koopt of energiezuinig renoveert, krijgt een extra korting.

Het huidige tarief in Vlaanderen was tot nu 10 procent van de aankoopsom - het zogenaamde groot beschrijf. Voor de aankoop van een 'bescheiden' woning gold een verminderd tarief van 5 procent of klein beschrijf. De basis voor dat klein of groot beschrijf was het kadastraal inkomen, maar dat is al sinds 1974 niet meer geactualiseerd.

Uiteindelijk kwamen de Vlaamse ministers overeen dat wie een gezinswoning koopt daar 7 procent registratierechten op moet betalen. Het moet wel gaan om je enige woning en je moet er binnen de twee jaar intrekken.

Renovatie

Wie binnen de vijf jaar na de aankoop een energetische renovatie uitvoert, betaalt slechts zes procent registratierechten en krijgt een extra vrijstelling van 4.800 euro als het om een bescheiden woning gaat.

Wie binnen de vijf jaar die ingrijpende renovatie niet doet, moet de korting terugbetalen.

Meeneembaarheid

Een ander heet hangijzer was de 'meeneembaarheid', waarbij kopers een deel van de registratiebelasting die ze op hun vorige woning hebben betaald, kunnen aftrekken van de belasting op een volgende gekochte woning.

Deze "meeneembaarheid" blijft overeind en het plafond van dat bedrag blijft behouden op 12.500 euro. Nieuw is wel dat dat plafond voortaan wordt geïndexeerd.

De hervorming gaat nu voor advies naar de Woonraad, de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen (SERV) en de Raad van State.

Het nieuwe systeem zou nog voor de zomer van kracht worden.

Bron: www.tijd.be

Om deze functie te gebruiken dient u ingelogd te zijn.